DENAFRIPS - Ares II
Przetwornik cyfrowo-analogowy DAC
Denafrips to niewielka Azjatycka firma pochodząca z tzw. (Miasta Lwa) Singapuru, która została założona w 2012 roku przez Pan Zhao. Główna siedziba firmy znajduje się w Chińskim mieście Guangzhou, gdzie w niewielkim zakładzie Denafripsa wytwarzane są produkty oparte na własnych projektach mające dostarczyć wysokiej jakości dźwięk w rozsądnej cenie.
Ares II to wielokrotnie nagradzany przetwornik cyfrowo analogowy bazujący na dość prymitywnej topologi R2R, która została dopracowana przez inżynierów Denafrips-a. To właśnie R2R opierający się na dyskretnej budowie drabinkowo wykonanego przetwornika cyfrowo analogowego ma gwarantować sukces muzykalności jakiemu nie mogą dorównać przetworniki oparte na chipach nowoczesnej konstrukcji Delta-Sigma.
Przetwornik zbudowany jest z wysokiej jakości elementów wewnętrznych składających się z licznej grupy umieszczonych obok siebie markowych japońskich kondensatorów Nichicon-a zamontowanych na bardzo dobrej jakości płycie PCB. Tuż obok znajdują się precyzyjnie rozmieszczone rezystory i pokaźniej wielkości transformator toroidalny. Metalowa obudowa jest dość minimalistyczna i świetnie spasowana. Na przednim panelu tuż obok włącznika znajdują się niewielkie przyciski częstotliwości próbkowania i wyboru źródła sygnalizowane maleńkimi czerwonymi diodami LED. Tył urządzenia wskazuje że mamy do czynienia z dobrze przemyślanym wysokiej jakości produktem. Obok wejścia zasilania, zaopatrzonego w standardowe złącze IEC znajduje się główny włącznik zabezpieczający przed przypadkowym uruchomieniem. Reszta tylnego miejsca poświęcona jest (wejściom/wyjściom), które składają się z pozłacanych bardzo dobrej jakości złącz RCA w formie cyfrowej (Coaxial) jak i analogowej (RCA). Przyłączenie DAC-a do komputera możliwe jest za pośrednictwem powszechnie używanego portu USB typu B. Ares II dysponuje również dwoma wejściami optycznymi oraz stereofonicznymi zbalansowanymi wyjściami XLR znanymi z profesjonalnych studyjnych zastosowań.
Ares II to niewątpliwie jeden z ciekawszych przetworników cyfrowo-analogowych dostępnych na rynku. Minimalistyczny wygląd pancernej obudowy w której znajdują się wysokiej jakości podzespoły dostarcza dźwięku z obsługą natywnie wspieranego DSD do 1024 i PCM do 1536. Do wyboru dostajemy możliwość zastosowania dwóch filtrów cyfrowych Slow / Sharp oraz funkcję OverSampling-u (OS) i Non OverSampling-u (NOS).
Dźwięk
Azjatycki DAC od samego początku dostarczał bogatego tonalnie dobrze zrównoważonego dźwięku. Sygnatura Aresa II ustawiona jest neutralnie tak by łatwo wpasować się w szeroką gamę sprzętu dostępnego na rynku. DAC dostarcza bardzo dynamiczny, szczegółowy dźwięk z szeroką sceną i świetnym obrazowaniem stereo. Gitary brzmią namacalnie, a linia basu wraz z perkusją dynamicznie i jędrnie trzyma rytm. Całości towarzyszą dobrze doświetlone wysokie tony, które świetnie prezentują blachy perkusji. Góra jest słodka, nie wpadająca w przejaskrawienie i bardzo czytelna. Jedynym minusem testowanego DAC-a w bezpośrednim porównaniu z RME Adi 2 Dac FS (czytaj recenzja RME) okazały się wokale. Głosy ludzkie prezentowane przez Denafrips-a miały lekkie wycofanie przez co dawały mniejsze poczucie obcowania z artystą. Wokalom nie pomogła nawet zmiana przewodów na wysokiej jakości interconnect-y i kable głośnikowe, które posiadałem w chwili testów. Zmiana systemu referencyjnego na którym testowany był DAC na wysokiej klasy dzielony system NAIM-a, również nie wniosła zauważalnej poprawy wokalu. Nie twierdzę że jest on schowany czy źle prezentowany, ale to co jest mi znane ze studyjnego referencyjnego DAC-a RME jakiego używam na co dzień delikatnie odbiegało od naturalności przekazu zawartego w muzyce. Denafrips prezentował za to lepsze obrazowanie stereo z fantastycznie trójwymiarowym pozycjonowaniem dźwięków. Ares II z łatwością radzi sobie z prezentacją szerokiej sceny 3D gdzie bez specjalnego wsłuchiwania się w materiał muzyczny łatwo odróżnimy z jakiej kolumny wydobywają się dane dźwięki. Szerokość i trójwymiarowość dźwięku naprawdę robi wrażenie.
DAC DENAFRIPS - Ares II testowany był na dwóch systemach dzielonych składających się z:
System 1
Pre-amp: Densen - Beat B200
Power Amplifier: Musical Fidelity - A3CR Dual Mono
DAC: RME ADI 2 DAC FS / DAC 2: DENAFRIPS - ARES II
Głośniki: KEF LS 50 (without Meta)
Kable głośnikowe: The Chord - Epic Super Twin (converted to Single-Wire)
Subwoofer: REL - T5i
Stojaki: Dynami Duo Gloss White Stand filled with Atacama Atabiter SMD
Marmurowe płyty pod stojaki (grubość 1,5cm)
Interconnect DAC & Pre-amp: Audiomica - Pearl Consequence
Interconnect Pre-amp & Power amplifier: Audiomica - Erys Excellence
Power amplifier power cord: WireWorld - Stratus 7
Power protection: APC P1-UK Essential SurgeArrest 1
Kondycjoner zasilania: Tacoma IFI-23 Mains Conditioner
USB HUB: Startech ST-7200 USBM 2.0
USB & DAC cable: HP Monster - High Speed USB-700
PSU USB HUB: Harman Kardon 18V / 3.33A
Dyfuzory rozpraszające DIY : przód
Absorber pochłaniający DIY: tył
System 2
Pre-amp: Naim - NAC 282
PSU: Naim - HI-CAP DR
PSU: Naim - PSC-2
Power amplifier: Naim - NAP 250 DR
DAC: RME ADI 2 DAC FS / DAC 2: DENAFRIPS - ARES II
Przewód głośnikowy: Audiomica - Miamen Consequence
Kolumny: KEF LS 50 (without Meta)
Stojaki: Dynami Duo Gloss White Stand filled with Atacama Atabiter SMD
Marmurowe płyty pod stojaki (grubość 1,5cm)
Interconnect DAC & Pre-amp: Audiomica - Pearl Consequence
Interconnect Pre-amp & Power amplifier: Naim DIN cables
Kondycjoner zasilania: Tacoma IFI-23 Mains Conditioner
DAC Power Cord: Audiomica - ALLBIT Consequence
Naim HI-CAP DR Power Cord: Audiomica - NESS Excellence
USB & DAC cable: HP Monster - High Speed USB-700
Dyfuzory rozpraszające DIY : przód
Absorber pochłaniający DIY: tył
Dane techniczne:
Budowa: dyskretny DAC na drabince R2R
Dekodowanie:
-
Natywne dekodowanie DSD
-
DSD1024, PCM1536 (USB)
-
DSD DSD64-DoP na wszystkich wejściach
-
DSD1024 na wyjściu USB
-
PCM 24 bity / 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192 KHz na wszystkich wejściach
-
1536 kHz na wejściu USB
Wejścia cyfrowe:
-
2x cyfrowe koncentryczne
-
2x cyfrowe optyczne Toslink
-
USB typu B
Wyjście analogowe:
-
RCA (2,2 V RMS), 625 Ω
-
XLR (4,4 V RMS) 1250 Ω
Tryb próbkowania: NOS / Oversampling
Filtry do wyboru: NOS / OS
Zasilanie: złącze na standardowy kabel IEC 110 / 240V AC, 50 / 60Hz
Pobór mocy: (w czasie pracy) 20W
Pasmo przenoszenia: 20-70 kHz -3 dB
Zniekształcenia harmoniczne (THD): 0,004%
Stosunek sygnału do szumu (SNR): 115dB
Zakres dynamiczny: 119dB
Wymiary: 215 x 230 x 45 mm
Kolor: czarny
Waga: 3,5 kg
Opracowanie: Łabędź Przemysław